Wednesday, July 11, 2012

prosedur minum air gula di KKIA

kali ni nak update pengalaman kene minum air gula kat KKIA.. amacam sedap ke? wowww "sangat sedap" okey..

2 minggu lepas macam biase aku pegi check up kat KKIA. lepas je cek2 sume nurse tu tanye

nurse: awak dah minum air gula ke?

aku : belum(tetibe jadi jujur.. kalau aku tipu pun bukan die tau).. eh kene minum ke? kenapa kene minum? berat saye ok kan nurse? saye xdek keturunan kencing manis

nurse : aah berat awak ok je cantik.. awak takdek risiko kene kencing manis.. tapi... (sambil belek buku pink tengok umur aku).. tapi sekarang ni semua wajib minum air gula start umur 25..

aku : ooo ok la.. tapi kene buat sekarang ke? (dalam hati berkire2 kene buang mase lagi pulak kat situ sebab plan lepas tu nak g puchong ade sales barang baby)

nurse: ehhh tak.. awak datang minggu depan ye.. ari jumaat. so ari kamis tu pukul 10 malam awak dah kene start puase ok..

aku : emm baiklah...

tibalah hari yang dinanti2 kan.....

1-sampai2 terus bagi buku pink kat kaunter... nurse amik dan hantar ke tempat untuk ambik darah..

2-nama dipanggil.... tangan dicucuk untuk ambik darah...*ehh dah siap? kenapa tak rase ape pun.. ok sangat poyooo... hahaha...

3-lpas siap kene cucuk ambik darah, kene pegi bilik sebelah untuk minum air gula.. makk aii gile besar mug air gula tu.. aku minum seteguk.. terus pening kepale woooo... terkulat2 la aku nak abiskan segelas air gula tu. sekali nurse tu ckp "minum sekali teguk je dik".. aku jawab "xleh saye nak muntah".. nurse tu gelak je.. cisss.. pastu die balas "hehe makcik cakap kat kamu.. makcik pun tak lalu air tu"... haaaaa tau pun... abis je segelas air tu aku rase nk muntah gilee.. aku lari kat sinki.. nurse tu ckp "jangan muntah nanti kene minum lagi"... jenuh aku tahan muntah.. terus aku keluar dari bilik tu

4- kene tunggu 2jam lepas minum air gula tu. aku terus keluar cari si suami.. terus ajak die balik umah nak tido sbb aku peningggg sangat...penangan air gula tu punye pasal.. mujur la umah xjauh.. aku minum air gula tu pkul 9 so pkul 11 baru leh amik result..

5- balik umah dan ZzzzZZZ... suruh si suami kejutkan pukul 10.30... pkul 10.30 bangun trus siap2 pegi KKIA balik... sampai2 je tunggu dalam 5-10minit name dah dipanggil... kene cucuk lagi skali kat tangan satu lagi.. **errr kali ni sakit ckit.. sbb nurse tu xjumpe urat aku.. dicungkil2 dengan jarum tu.. nasib baik nurse tu soft spoken cakap elok2 so xdek la aku nk hangin sgt kan.. kalau jenis kurang ajar mmg kene la dengan aku.. sampai 2 tempat die cucuk nak amik darah... tempat kedua baru jumpe..

6- dah siap kene cucuk tu trus ajak si suami pegi makan.. tak tahan wooo lapaaa gile.. balik makan trus tertdo kepenatan + kepeningan.. baby pun kurang kick... mabuk air gula maybe? hehhe..

7- keputusan tak dapat terus ye sebab KKIA yang aku pegi tu takdek makmal.. nanti kalau aku ade kencing manis die akan kol..harap2 xdek la..

ni la lebih kurang prosedur minum air gula di KKIA kampung baru.. aku rase setiap KKIA prosedur die lain2.. macam kawan2 aku yang lain tu kene minum gula sebab berat badan over.. ade risiko keturunan kencing manis laa.. tapi aku sebab alasan umur dah 25 ke atas...

macam akak aku yang tengah preggy skang pon tapi buat check up kat KKIA lain pulak aritu dah kene minum air gula.. result ok.. lepas tu kene minum lagi.. bile akak aku tanye kan dah wat aritu.. nurse tu jawab sebab dah wat aritu then result ok so kene minum lagi.. kalau xdek jugak kene minum lagi dan lagi dan lagi dan lagi...

macam kes SIL aku pulak wat kat pahang.. kene minum 3x sepanjang preggy tu.. aku harap ni la yang pertama dan terakhir aku kene minum.... TAK SEDAP!!!..

kan bez kalau rase sedap macam ABC tu..

p/s: ya Allah kau lindungilah dan permudahkanlah urusan hambaMu ini.. aminnn

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails